bamsearmittandranamn

Alla inlägg den 19 augusti 2013

Av Caroline - 19 augusti 2013 19:10

När vi kom hem med Simon ifrån sjukhuset i juni var det väldigt varmt ute. Vi hade fått lånat min pappas gamla Volvo 850 att åka runt i. Det vi inte hade tänkt på var att det skulle bli otroligt varmt för Simon utan ACC i bilen, då vi varje vecka skulle åka in till sjukhuset för kontroller. Vi bestämde oss ganska fort att vi skulle köpa oss en begagnad bil. Vi letade runt på blocket och plötsligt var den där, en blå kombi med ACC. Perfekt den hade allt vi letade efter, mycket plats att lasta i mm. Bilen fanns inte att titta på i närheten utan i Värnamo. K och hans pappa åkte ner för att titta på den. Några timmar senare kom min älskade sambo hem, körandes med VÅRAN egna bil. Jag minns så hans breda leende den dagen. Han var så glad och stolt bilägare.

Den var verkligen super fin, men de vi inte visste var att den bara någon månad senare skulle få oss att bara vilja gråta.

K hade överraskat mig med en tid för massage inne i stan. Vi packade in allt i bilen och hoppade in. K skulle mata Simon i väntrummet på den finna salongen där jag skulle få njuta av en underbar massage. När vi väl var framme skulle vi parkera bilen utanför salongen, plötsligt small de till. Något var fel, det small till igen i bilen. Vi stannade bilen på parkeringen. Vi förstod direkt att det inte var bra, vi började prata om hur vi skulle ta oss där ifrån. K pratade om eventuell bärgning. Jag ville bara gråta. Till råga på allt så upptäcktes en hel del problem när K precis hade kommit hem med bilen från Värnamo och ringde några samtal. Killen som sålde bilen berättade att den var servad men att dom hade glömt stämpeln i service boken. K ringde några samtal, det visade sig att den servades 2008. K hade även frågat om kamremmen var bytt, ja det var den svarade kille. Men att det hade gått så lång tid sedan sist han bytte den att det var tid för att byta den igen sa han aldrig något om.

Där stod vi nu på parkeringen, snart skulle jag gå in och koppla av med massage. En stund jag hade sett fram emot, en stund jag inte minns när jag unnade mig sist. Det blev inte riktigt någon avkoppling.

Efter besöket körde vi försiktigt till bilverkstaden, vi ställde bilen där eftersom vi ändå skulle lämna in den två dagar senare för de andra felen vi hade upptäckt då K kom hem med bilen från Värnamo. K :s mamma var snäll och hämtade oss. Några dagar senare ringer dom från verkstaden och berättar vad notan hamnar på: 10.000 kronor. Jag blev helt galen, 10.000 kronor för att reparera en bil som man precis hade köpt. Bilen hade endast gått 5300 mil när vi köpte den och därför trodde jag inte att det skulle uppstå fel direkt, men jag hade verkligen helt fel. Det som small till i bilen när vi skulle på min massage var tydligen jätte farligt att åka runt med så dom sa att det var tur att vi kom in direkt. Ja vad skulle man göra, det var bara att betala notan och hoppas att det inte händer något mer med den här bilen på väldigt lääääänge. Men så blev det inte.

Eftersom Simons matsituationer blir väldigt långa, åker man inte iväg så mycket. Dagarna består ofta av soffhäng med sondmatning på schemat. Vi hade varit hemma några dagar i rad och började känna att vi behövde komma ut och se något annat än våra väggar. Vi bestämde oss för att hälsa på Simons farbror. Vi packade in oss i bilen och började åka. När vi bara hade åkt 10 min tändes en gul lampa på instrumentbrädan, bilen började skaka. Vi stannade vid närmsta tänkbara ficka på sidan av vägen. Vi tittade i bilens instruktionsbok, igentäppt filter. NEJJJJ det här är inte sant. Dagen efter fick vi återigen ringa verkstaden. Jag glömde berätta att på servicen dom gjorde när de lagade bilen första gången hitta de fler fel, bromsklossar som behövdes bytas m.m Saker som vi valde att vänta med eftersom de redan blev så dyrt. När bilen nu skulle in hos dom igen för det nya felet då lampan tändes var det väl lika bra att de lagade allt som vi även hade kvar att göra. Bilen ska på besiktning i oktober och då behövs allt vara lagat. Vi bad killen på verkstaden räkna ut vad det skulle kunna kosta. Han blev tyst, om ni enbart byter bromsklossar, bromsbelägg, bromsskivor och fjädrar kostar det 10.000 kronor. Då var varken arbetskostnad och delar av det nya felet inräknat. Det kan ju inte vara sant tänkte jag. Vi ska ju fasiken bara ha otur just nu.

Idag blev det en deppig dag igen. Varför kan inte bara vinden vända. Efter snart ett halvår av inre oro och smärta orkar man inte med såna här saker. Det räcker med allt som har varit och allt som är. Det är inte så att man bajsar ut pengar när man båda två är hemma och försäkringskassan försörjer än. Tänk om man hade fått hittat på något roligare för dom där pengarna. Tankarna är många men jag vet inte om jag blir klokare....

Tänkt att en sån fin bil kan föra med sig såååå mycket problem!!jag blev verkligen kär i den från början men nu har jag gjort slut för länge sen.

Ovido - Quiz & Flashcards